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Verzeichnis

Übersicht der Forschungsthemen

Forschungen seit 2009

The City and the Railway in the World, 19th to 21st Centuries
Some thoughts on the topic of cities and railways in history:
Seven years ago Ralf Roth and Marie-Noelle Polino published a volume on “City and Railways in Europe”. There they wrote about the relationship of cities and railways: “The mobility” which increased since the nineteenth century “caused tremendous changes in the departure and arrival points in both villages and cities. This is of great importance especially for the hubs of the railway network. That is why it is so important to bridge the wide gap that existed between railway and urban history.” And both were optimistic that “well-documented case studies” would allow us “to make comparisons of the ways that railways have impacted modern cities and in which ways they have developed along with them”. Roth and Polino, inspired by the theoretical and methodological fundament of John R. Kellett’s work and some others’ as Jack Simmons, William Cronon and Horst Matzerath, asked a multitude of questions:

Forschungen seit 2009

From Rails to Roads– and Vice Versa? Rails and Roads between Competition and Interdependency in the 20th and 21st Centuries

In recent years, much research has been done to address the question of how societies changed as result of mass mobility and motorisation. As car production increased, the economy and social standards transformed Europe and North America into consumer societies. The research has given us better insights into all of these developments. Today we know a great deal about car production, the technology of cars, the reasons for the use of cars, how cars affect the economy and society, and so on. But astonishingly, we know little about the basis of all these developments: the rise and expansion of the road network. Moreover, the road network was, and is, only one part of the complete system of land transport.

 

Forschungen seit 2008

Eastern European Railways in Transition. 19th to 21st Centuries

Some general remarks on Eastern Europe railways:
For our third international conference we turn the attention to Eastern Europe and paid attention to general lines of development since the beginning onwards and especially to the time after World War II. Looking back before Europe was shattered by two world wars we find a not homogenous but undivided European space which was structured by railways for more than 60 years. We can recognise auspicious particularities which distinct the Eastern parts of the network from the Western ones.

 

Forschungen in den Jahren 2005–2009

Neue Wege in ein neues Europa.
Geschichte und Verkehr im 20. Jahrhundert
Problemaufriss:
Seit dem Fall des Eisernen Vorhangs, fügt sich Europa neu zusammen. Die zwei Hälften Europas, Resultat des Kalten Krieges, bewegen sich seit zwanzig Jahren wieder aufeinander zu. Europa ist nicht nur ein Raum von Werten und Ideen, sondern auch ein Verkehrsraum. Das geteilte Europa war bestimmt von zerschnittenen Verkehrswegen, Endstationen an der Grenze. Europa nach 1989 hat begonnen, gerissene Linien wieder in Betrieb zu nehmen. Es ist offensichtlich, dass es ein neues und vereintes Europa ohne einen einheitlichen und modernisierten Verkehrsraum nicht geben kann.

 

Forschungen in den Jahren 2004–2009

Städte im europäischen Raum. Verkehr, Kommunikation und Urbanität im 19. und 20. Jahrhundert

In seinem vor ein paar Jahren erschienenen Buch „Im Raume lesen wir die Zeit“ setzte sich Karl Schlögel auch intensiv mit der Wahrnehmung des Raumes in Europa auseinander.(1) Eine seiner Zentralquellen sind dabei Karten und er geht davon aus, in Karten sei die Zeit festgehalten. Jeder Wandel oder veränderte Sicht der Welt schlage sich – natürlich vermittelt – in der kartographischen Repräsentation nieder. Europa erscheint so in den Karten als Spiegelung des jeweiligen Raumverständnisses. In Anlehnung an Norman Thrower definiert er in diesem Zusammenhang das 15. und 16. Jahrhundert als age of atlases, das nicht weniger versuchte, als die ganze Welt in einem Bild zu fassen. Aber Karten sind nicht nur passives Abbild, sondern auch Konstruktion von Macht, Expansion, Ansprüchen und Herrschaft.

 

Forschungen in den Jahren 2003–2008

Across the Borders. Financing the World’s Railways in the Nineteenth and Twentieth Centuries
The Importance of the topic:
The railway system came into life in the nineteenth century and rose as the modern nation states were rising. So it was not by accident that, for a long time, railway history was written as separate histories of national railway systems. There is no lack of railway studies for each country in Europe, or indeed for many other countries in the world. These national railway histories are rich in details, and rewarding for all who are interested in railways in particular countries.

 

Forschungen in den Jahren 2000–2003

City and Railway in Europe
The Relevance of the vuwg:
In 1965, the German city planner, Professor Wilhelm Wortmann proposed his vision of a local and commuter traffic system to the city assembly of Offenbach. During this time he was responsible for the infrastructural development of the region south of Frankfurt (Unteres Maingebiet). This region included Offenbach, a city of 110.000 inhabitants situated near Frankfurt. Wortmann had proposed the construction of a modern underground line just below the old tracks which had originally been built in 1848 for the Lokalbahn.

 

Forschungen in den Jahren 1998–2003

Die Herrschaft über Raum und Zeit. Der Einfluß der Eisenbahn auf die deutsche Gesellschaft 1800 bis 1914
Auszug aus dem Exposé von 1999
[...] So wurden in den letzten Jahren auf wirtschafts- und verkehrspolitischem Gebiet zahlreiche Fortschritte erzielt. Der Überblick zeigt aber auch, daß nach wie vor große Lücken in der Forschung existieren. Die meisten Arbeiten beziehen sich auf die Produktion von Verkehr, also auf die zur Verfügungstellung der Mittel und hier insbesondere auf die technische Seite. Viel weniger untersucht ist die Seite ihrer Nutzung, die Konsumtionsseite.